דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לבנות אתר אינטרנט מוצלח - שלושת היסודות החיוניים 

מאת    [ 10/11/2009 ]

מילים במאמר: 819   [ נצפה 2180 פעמים ]

כאשר ניגשים להקמה של אתר חדש או חידוש אתר קיים, המטרה הסופית היא יצירה של אתר אפקטיבי הממלא אחר ייעודו בצורה הטובה ביותר. מאמר זה סוקר את שלושת היסודות המרכזיים החיוניים להקמה של אתר מוצלח ומתמקד בשלבי העיצוב והפיתוח (לאחר שלב האפיון)כבסיס לפעילויות הקידום שלו שיבואו בהמשך. 
כמובן שישנם פרמטרים ומשתנים נוספים שיכולים להשפיע על מידת ההצלחה של האתר אבל אלו הם היסודות המשקפים את נקודת המוצא הטובה ביותר שעלינו לשאוף אליה בכל פרויקט פיתוח אתר או אפליקציה ברשת.

כמו בהרבה תחומים, תוצאה סופית טובה תלויה במידה מכרעת בתכנון נכון. לא מעט פעמים ניגשים למשימת העיצוב או הפיתוח באופן אוטומטי מבלי לברר קודם מה אנחנו בעצם מעוניינים להשיג, למי אנו רוצים לפנות ומהי הדרך הטובה ביותר למימוש הרעיון שלנו. בכל אחד מהיסודות שיפורטו בהמשך, דרושה חשיבה מוקדמת ותכנון שיסייעו לנו להגיע לתוצאה האופטימלית ולהקים אתר מוצלח.

הבסיס שעליו מונחים היסודות

השלב הראשון והבסיסי לכל פרויקט פיתוח או עיצוב או האפיון. אפיון נכון של הצרכים הפונקציונליים שלנו מהאתר, המבנה שלו והתכליות שלו הם חיוניים כדי נוכל לבחון כל יסוד ולראות אם הוא אכן ממלא את תפקידו. במאמר זה לא נעסוק בתהליך האפיון, אלא נצא מנקודת הנחה שבוצע אפיון יסודי אשר מאפשר להתחיל בעבודת ההקמה עצמה ונתייחס לשלושת המרכיבים השונים העומדים בבסיסו של אתר מוצלח.

היסוד הטכני – התשתית הטכנולוגית של האתר
היסוד הראשון אשר יכול להשפיע במידה מכרעת על מידת ההצלחה של האתר הוא היסוד הטכני. זהו גם היסוד אשר למרבית האנשים שאינם בקיאים בתחום קשה מאוד להעריך אותו. היסוד הטכני עוסק למעשה בבחינת התשתית הטכנית של האתר - מערכת הניהול שעליה הוא מבוסס, מבנה התבניות שלו, רכיבים פונקציונליים שונים וכו'. דברים אלו הם בדרך-כלל נסתרים והגולש לא נחשף אליהם אולם יש להם חשיבות גדולה מאוד במידת ההצלחה של האתר מכמה היבטים. היעדרה של מערכת ניהול או מערכת ניהול מוגבלת, מסורבלת או פשוט לא ידידותית יכולה לגרום לכך שמנהל האתר לא יעדכן אותו באופן תדיר (לאור הזמן הרב שהדבר דורש או לאור בעיות טכניות) והאתר סובל מרמת עדכון נמוכה שמשפיעה גם על דירוגו במנועי חיפוש. בנוסף, חוסר העדכניות תהפוך, עם הזמן, את האתר ללא רלוונטי. היבט נוסף הוא רכיבים פונקציונליים באתר שפעילות לקויה שלהם תפגע באופן משמעותי באפקטיביות שלו. דוגמה בסיסית לכך היא טופס יצירת קשר. בעיה טכנית ברכיב זה תביא לאיבוד של פניות מטעם לקוחות פוטנציאליים. יסוד חשוב נוסף קשור לתשתית שעליה יושב האתר. האם האתר זמין כל הזמן והשרת מתפקד באופן משביע רצון? האם ישנן בעיות נגישות מסוימת באתר (תפריטי פלאש לדוגמא שלא נגישים למשתמשים מסוימים). לפן הטכני יש משמעות לטווח הרחוק יותר באורך חייו של האתר ויכול להוות את ההבדל בין אתר שמחזיק שנה שנתיים לבין אתרים המחזיקים 5 שנים ויותר, ושעוברים מדי פעם מתיחות פנים עיצוביות בלבד כיוון שהתשתית היא יציבה, אמינה ואפקטיבית.

היסוד האסתטי - עיצוב האתר
יסוד זה מתייחס לנושא שבדרך מהווה את עיקר התהליך המתבצע בשיתוף עם הלקוח והוא גיבוש עיצוב האתר. לנושא זה נותנים פעמים רבות את המשקל המכריע מבלי לקחת בחשבון את היסודות הנוספים אולם אין ספק שלעיצוב האתר ישנה השלכה רבה על מידת הצלחתו. יופי הינו סובייקטיבי אולם גם בתחום האסתטיקה ישנם כללים ועקרונות שעובדים בבסיסו של עיצוב יפה ומקצועי.   פן נוסף של העיצוב הוא התאמה לקהל היעד של האתר. גם אתרים שמבחינה אסתטית הם מקצועיים ומושכים, חשוב שיהיו תואמים לציפיות הסבירות של קהל המטרה של האתר הן מבחינת ה-look & feel והן מבחינת היסוד הבא – ממשק המשתמש. מומלץ לעשות שיעורי בית מקיפים ולבחון עיצובים מתחומים משיקים כדי לקבל רעיונות וכדי שנוכל לענות טוב יותר על השאלה למה קהל היעד שלנו (וחשוב לא פחות - אנחנו) נמשכים. 

היסוד הידידותי - תכנון ממשק משתמש ידידותי ונכון
היסוד האחרון, שהוא גם היסוד שפעמים רבות זוכה לתשומת הלב הנמוכה ביותר, הוא ממשק המשתמש. פעמים רבות נוטים להתייחס לנושא זה בכפיפה אחת עם הנושא העיצובי אולם השפעתו על מידת ההצלחה היא מרכזית. האבחנה בין הפן העיצובי לפן הממשקי ניתנת להסבר באופן הבא: האם קרה לכם שניסיתם להיכנס לאתר מסוים, ותהליך הטעינה של הפלאש ייאש אתכם כבר באמצע ועזבתם את האתר מבלי אפילו לראות את העמוד הראשי? ייתכן מאוד שמדובר באתר מושך ביותר, מעוצב ברמה הגבוהה ביותר, אולם ברמת הממשק שלו הוא נכשל כישלון חרוץ. דוגמא נוספת היא אתרים שקשה לאתר פרטים חיוניים אודות העסק (כמו כתובת, פרטי יצירת קשר וכו') או אתרים שהמטרה המרכזית שלהם לא מספיק ברורה בדף הבית ומבריחים גם לקוחות פוטנציאליים עקב תכנון לקוי של ממשק המשתמש.
כדי להקים אתר בעל ממשק נכון ונגיש, יש לחזור לאפיון ולברר למי אנו רוצים לפנות, ומהם המקומות והפעילויות החשובות ביותר שאנו רוצים להנגיש לגולשים באתר. כדאי גם לקבל פידבקים כיוון שמה שנראה טריוויאלי לאדם אחד, לא תמיד אינטואיטיבי לאחר.

כאשר אתם באים לנסות ולנתח את הדברים שהייתם מעוניינים לשפר באתר הקיים שלכם או מהן הנקודות החיוניות שעליכם לבדוק לפני שיוצאים לדרך עם פרויקט בניית אתר, בדקו האם האתר, המערכת שלו, העיצוב שלו והממשק שלו ממלאים באופן הולם אחר היסודות המפורטים לעיל, ונסו להתמודד עם כל בעיה באופן ממוקד, בתחום המתאים לה. השלב הבא הוא, החיוני לא פחות למידת ההצלחה של האתר, הוא קידומו, אולם קידום אתר שנשנען על יסודות מוצקים יביא לתוצאות טובות יותר ומהר יותר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב